Project omschrijving
Wat is Food Value?
Food Value is een online marktplaatstool waarmee lokale voedselketens zichzelf kunnen organiseren. De software is in staat om verkoop gemakkelijk te maken, administratie en betalingen te automatiseren en communicatie tussen de leden van de groep op vele manieren te faciliteren. Boeren, verwerkers, horeca, winkels en consumenten kunnen met behulp van Food Value samenwerken en diverse soorten groepen organiseren rondom hun aanbod, of vraag. Samen vorm je zo een op vertrouwen gebaseerde keten van professionals en klanten die zorg draagt voor een levensvatbare markt voor lokale voedselproductie.

Het dashboard waarin je als boer/producent volledige controle hebt over je producten en bestellingen.

Voor de klanten in de tool gedragen alle winkeltjes zich als één winkel. Heel gemakkelijk dus.
De eerste groepen zijn live
In het voorjaar van 2019 gingen er twee initiatieven live: De Groene Rijders heeft in Arnhem met Puurland Grootverbruik een vernieuwend concept ontwikkeld met electrisch transport en Eten van de Lelystadse boer levert aan zowel consumenten als professionele leveranciers.

Puurland Grootverbruik
Niet alleen restaurants, maar ook bedrijfskantines in en rondom Arnhem willen gezonder, lekkerder en eerlijker voedsel inkopen. Puurland en de Groene Rijders organiseren het antwoord met een zelf ontwikkeld groen, elektrisch vervoersconcept.

Eten van de Lelystadse Boer
De grootste groentetuin van Nederland, en een superenthousiast team dat samen laat zien hoe je het moet doen: consumenten èn zakelijke klanten, een prachtige shop, met een zeer volledig aanbod en een mentaliteit van aanpakken.
De coöperatie maakt data en software sociaal
Food Value is inmiddels geen project meer maar heeft een eigen rechtsvorm, de coöperatie Food Value U.A.. Het idee is heel simpel. Groepen die met het pakket werken zijn lid van deze coöperatie en zijn dus feitelijk eigenaar van de software en de data. Hoe meer groepen meedoen, hoe goedkoper de doorontwikkeling van de software wordt en hoe interessanter de data wordt. In deze blog leggen we dit idee verder uit:
Hoe is Food Value ontstaan?
Food Value is ontwikkeld door The Plant. Na de eerste ontwikkelfase hebben we, samen met partners als Gemeente Arnhem, Van Hall Larenstein, stichting Ortus en Van Akker naar Bos, als gezamenlijk opererende groep een Gelderse POP3 innovatieve concepten subsidie aangevraagd die in het voorjaar 2017 is toegekend. Hierin zijn we het pakket gaan doorontwikkelen en hebben boeren, transporteurs, product-verrijkers, horeca en winkels samen hebben gekeken of en hoe het allemaal echt werkt. Het project zelf is in 2018 feestelijk afgerond met de lancering van de werkende tool. In het project hebben 23 boeren, winkels, transporteurs en horecabedrijven met ons mee getest en gedacht.
Videoverslagen van het project
De kick off op 11-9-2017. Hier vroegen deelnemers zich af of die appel uit de Betuwe ooit echt kans zou maken in de schappen van de Arnhemse supermarkten.
De lancering van Food Value op 15 januari 2018. Hier kwamen mensen uit het hele land en België op af om te kijken wat Food Value kan gaan betekenen voor de schaalvergroting van voedsel uit lokale ketens.

Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland
Geef een reactie