Wat is Food Value?
Food Value is begonnen als een project. Samen met 20 boeren, transporteurs en professionele afnemers ontwikkelden we in 2016 en 2017 een online marktplaatstool waarmee lokale voedselketens zichzelf kunnen organiseren. De software is in staat om verkoop gemakkelijk te maken, administratie en betalingen te automatiseren en communicatie tussen de leden van de groep op vele manieren te faciliteren. Boeren, verwerkers, horeca, winkels en consumenten kunnen met behulp van Food Value samenwerken en diverse soorten groepen organiseren rondom hun aanbod, of vraag. Samen vorm je zo een op vertrouwen gebaseerde keten van professionals en klanten die zorg draagt voor een levensvatbare markt voor lokale voedselproductie.
Het project zelf is in 2018 feestelijk afgerond met de lancering van de werkende tool.
De eerste opstartfase
Na het project hebben we vrij snel besloten dat Food Value een eigen organisatie verdiende. Waarin met name de verkoopdata van boeren geborgd moest zijn. De eerste coöperatie-statuten werden geschreven en in 2018 was de coöperatie Food Value U.A. een feit.
Vrij snel daarna gingen er twee initiatieven live die gebruik maakten van de software: De Groene Rijders ontwikkelde in Arnhem met Puurland Grootverbruik een vernieuwend concept met electrisch transport en Eten van de Lelystadse boer leverde aan zowel consumenten als professionele leveranciers. Onze rol, of de rol van Food Value U.A. was bescheiden: we leverden de software. Beide initiatieven zijn rondom de eerste Coronafase gesneuveld.
Bij Puur Betuws doen we zelf mee
Wij zijn van mening dat korte ketens regionaal georganiseerd moeten zijn. Maar we hebben ook geleerd van het verleden en willen niet meer alleen als softwareleverancier meedoen in initiatieven. Dus werden we, in 2020, naast de de Fruitmotor en Werkzaak Rivierenland mede-oprichter van de regionale streekmotor Puur Betuws U.A.
Dit regionale voedselinitiatief startte midden in het grote eerste coronajaar, maar verkoopt elke maand meer waanzinnig lekkere producten uit de West Betuwe, de Bommelerwaard en het Land van Maas en Waal. En, dat vinden wij belangrijk, want anders gebeurt er niet echt iets: Puur Betuws doet dit transparant, sociaal inclusief en neemt leveranciers en straks ook stakeholders en consumenten mee naar een steeds mooier landschap, steeds meer ecologisch geteeld voedsel en herstelt zo de verbinding van consumenten met hun eigen voedsellandschap.
Op weg naar Food Value NL
Puur Betuws laat zien hoe wij de korte keten willen inrichten en opbouwen. Maar we willen ook dat dit sneller gebeurt. Dat er schaal ontstaat. Vandaar dat wij in 2022 geld willen ophalen om Food Value NL te starten. Een online platform waar iedereen kan zien waar je producten uit de korte keten kan kopen en hoe die initiatieven scoren op de Sustainable Development Goals. Want de korte keten is hip. En dat betekent ook dat je op moet letten. Voordat je het weet is de oude supermarkt vervangen door.. de nieuwe supermarkt. Met hetzelfde competetieve gedrag en dezelfde land en economie uitputtende waarden.