De boodschap van Into Green was klaar
Into Green was een online magazine gericht op professionals zoals architecten, Facility- en HR-managers, duurzaamheidsspecialisten en organisaties in de zorg en het onderwijs. Het vertelde van 2013 tot en met 2018 vijf jaar lang de boodschap dat binnengroen gezond en gelukkig maakt.
Zeker omdat in het begin deze markt vooral nog overtuigd moest worden dat groen uberhaupt een goed idee was, ontwikkelden we het concept waarin we luchtige artikelen vol inspiratie combineerden met degelijke artikelen die complex onderzoek toegankelijk maakten voor de leek. Die combinatie van luchtigheid en degelijke onderbouwing heeft heel veel bereikt. De kernboodschap was dat planten in huis, op kantoor, op school en in publieke gebouwen je gezond en gelukkig maken.
Gezond, omdat steeds meer onderzoek aantoont dat planten niet alleen CO2 omzetten naar zuurstof, maar ook de lucht zuiveren van Vluchtige Organische Stoffen (VOS). In onze moderne supergoed geïsoleerde huizen, kantoren, scholen en zorginstellingen vol spaanplaat, laminaat, keukenrol en veel te veel plastic worden we, zo blijkt, namelijk veel te veel blootgesteld aan die stoffen. Veel mensen beseffen het zich niet, maar de westerse mens brengt gemiddeld 90% van zijn of haar tijd binnen door.
Gelukkig, omdat ander onderzoek (biofilia) steeds overtuigender laat zien dat als je mensen omringt met natuurlijke materialen, en zicht geeft op groen, en gebouwen ontwikkelt in het groen dat mensen alleen al door het verblijf in een natuurlijke omgeving minder vaak ziek zijn, sneller genezen en beter presteren.
Toen het project begon wisten mensen dit niet. Op dit moment is groen overduidelijk een meerjarentrend die door alle doelgroepen heel goed begrepen wordt. De kern van het project is nog steeds te zien, een tweetalige website vol inspirerende artikelen over mooie projecten en interessant onderzoek.
Into Green was opgericht door twee brancheverenigingen uit de groene sector, De interieurbeplanters (VHG) en de handelaren in bloemen en planten (VGB). The Plant tekende voor zowel concept, design, redactionele inhoud en techniek en verzorgde nieuwsbrieven, een jaarlijks congres en social media.